Crashes

Igår kväll på väg hem mötte jag en hel del överförfriskade ungdomar. De flesta studenter på väg till annat firande, från Herrgårn, i närheten av min bostad.
När jag cyklade längs allén mötte jag många som cyklade i bredd, en del utan lyse och som var över på vänster sida av cykelbanan. Men det var först en av de sista som missade titta upp-från mobilen hon hade i handen!! Hon hade hamnat en liten bit efter sina kompisar antagligen p.g.a det där som var så viktigt att messa om, eller facebook, eller vad det nu kunde vara. Jag insåg snart att hon skulle inte väja så jag började med att plinga och plinga på cykelklockan. Sen började jag ropa hallå hallå, fortfarande inget. Jag stannade och när hon ar en decimeter ifrån mig fattade hon faran och bromsade hon med men hon hann inte stanna utan åkte in i mitt ben, där jag stod. Jag lyckades hålla mig på fötterna även om jag fick kämpa lite för det. Men hon tippade rakt ut i körbanan ochmobilen föll i asfalten. Redan medan hon föll,, vilket föreföll vara i ultrarapid, sa hon förlåt förlåt,förlåt. Och det fortsatte hon säga. Jag frågade om hon var okej, och det sa hon att hon var och fortsatte säga förlåt. En av kompisarna kom cyklandes tillbaka, även hon ropandes förlåt. 
Jag kunde bara be dem vara försiktigare och fortsätta min väg hem.
Idag, när jag cyklade från affären, kom en stor SUV utfarandes från parkeringen, han glömde nästan att titta åt vänster, där jag kom. Men i sista sekund så gjorde han det och stannade.
Bara en liten bit längre bort kommer en pojke cyklandes från en korsande cykelväg. Bakom honom kommer,, antagligen lillebror, utan att se sig för. Honom var det nära att jag rammat, men bromsade, han reagerade inte ens, lille pöjken,, bara fortsatte. Tror det var pappan en bit bakom, hörde han ropade nåt. Men om jag varit en bil: då hade det varit försent. Jag hade inte hunnit stanna,, där han kommer ut utan att se sig åt nåt håll.
 
Tre incidenter inom ett halvt dygn. Jag går inte ut mer nu förrän imorgon och undrar samtidigt: har trafikvett haft sn tid? Har jag en räddande ängel? Har de?
När jag var liten flicka,, fick jag ett cykelkörkort. Polisen lärde oss ungar hur man cyklar i trafiken.
 
• Kategori: AllmäntKommentarer (1)

Kommentarer:

1 ninnie:

Känner igen det där... Bortom hörnet där jag bor ligger Malmös Piccadilly Circus, där får man verkligen se upp så man inte får en cykel 🚲 över sig... Människor har så mkt annat i skallen idag så man inte ser det som händer runt omkring... Tråkigt! Ha en fin finmåndag!

Kommentera här: