Sjung om studentens lyckliga dag.....

Vi ses i Carolinabacken! Jamen, I wish! Det var många år sen jag var där en Valborg. Det var när jag bodde där. I Uppsala
Men där hittar de på allsköns  skojsamheter vid Valborg. Mösspåtagningen vid Carolina Rediviva inte minst. 
 
 
Tusentals människor i Carolinabacken som vill sjunga in våren och vifta med sina studentmössor. Och så sjungs det studentsången.
 
 
På Carolinas balkong ser man rektorn( Uppsala universitet) höja sin vita student mössa  vita studentmössa i skyn, vilket är signalen till Mösspåtagningen. Alla i Carolinabacken höjer sina studentmössor i skyn och vinkar tillbaka, vårjubel utbryter – våren är kommen, därefter springer gammal som ung nedför Carolinabacken.
 
Uppsalas studenter är, som  flera andra studentstäders, duktig på att fira in våren. Sista april, Valborgsmässoafton, är årets största studenthögtid i Uppsala med grötfrukost, forsränning, sillunch, mösspåtagning i Carolinabacken, champagnegalopp, vårsång vid Gunillaklockan
 
 
 
I Linköping  är det visst också mösspåtaging, vid slottet, och studentkören sjunger. Har aldrig sett.
Och inte blir det något firande, av något slag, här. Blir nog inte heller i år att jag tittar på de hundratals motorcyklar som kör i kortege idag. Hade vädret varit bra hade jag nog cyklat bort en stund. Men nu blåser det halv storm, även om solen kikar fram stundvis. Så det blir nog att sitta hemma istället. Ingen anna som vill följa med heller och då lockar det ännu mindre. Även om jag nog skulle träffa nån kändis där. Men, näe
 
Precis klar med dialysen och ska laga lite mat
• Kategori: AllmäntKommentarer (0)

Kommentera här: