I lås eller inte?

Bostadsbolaget har påbörjat och i vissa fall genomfört, en del förändringar på senaste.
De tog bort våra gamla cykelskjul, fanns två på varje gård,(fulla med cyklar, visserligen vissa kvarlämnade, troligen) och uppförde nya, stabila, i stål. Det dröjde länge, länge innan de var färdiga.
De har grind som går att låsa och,till slut, bra ställ att ställa cykeln i, där man kan låsa fast cykeln på flera sätt.
Men nu har då folk, som int bor här, som antagligen inte cyklar själva osv, bestämt att på vissa gårdar räcker det med ett förråd, istället för två. VIssa gårdar (där det finns fyra hus istället för två, alltså 8 lägenheter till) har fått tre cykelförråd. På vissa förråd fins det två grindar, täcker för alla cyklar i förrådet, medan andra har en grind eller ingen alls. Vilka ska få rätten att låsa om cykeln? 
Räknar man på människor i lägenheterna och att varje person, från grundskolan och uppåt, använder cykel, så räcker inte förråden på långa vägar. Nu är det ju inte alltid så, men det kan vara så, beroende på  hyresgästerna.
 
Sen har de bytt ut våra avskiljare, en trä-"vägg" mellan grannarna (som har uteplats). De gamla var i trä, vilket jag förstår att man ville byta med tanke på underhåll osv (även om det är hyresgästerna själva som sköter detta).
Det var plank med öppna rader, där man kunde hänga blomlådor, lampor osv. Och de släppte igenom vind, eftersom det var som staketplank. svårt att förklara.
De frågar inte hyresgästerna innan de beslutar vad de ska ha. Och skaffar plank som är längre än de förra (det gör väl inget) men är helt täta! Finns ingenstans att hänga nånting och ingenstans där luft kan ge svalkande fläktar (de flesta, som vår, ligger i söderläge och blir riktigt heta, fina dagar). 
Dessutom har de rivit bort häckar och staket som hyresgästerna hade på sin tomt. Såklart. De som har staket har kunnat få ihop det ganska bra efter, även om det är helt olika utseende (deras staket passar ju bättre med de gamla planken). För mig, som haft häck, hög häck för vi gillar inte att ha mycket insyn, plus att det ger skugga, så saknas det nu häck ca 1 meter på vardera sida om uteplatsen, där de nnya planken tar slut. 
Jag har inte planterat häcken och jag tänker inte göra det nu heller. Jag tänker inte köpa nåt staket, jag vill inte satsa några pengar här alls. Jag vill inte ens bo här längre. Men jag tror ju inte att de kommer att göra nåt åt det.
Så om jag  inte kommer härifrån innan sommaren lär jag få stå ut med att grannarna på båda sidor, sitter och stirrar än mer än vanligt, och deras besökande likaså. Deras barn , från ena gården, kommer att springa ut och in och vilja en massa (det började i somras och de gav sig inte, och då var de ändå tvungna att gå till grinden, nu är det raka spåret in ) Eller så får jag helt enkelt skita i att gå ut.
 
Till sist så ska de byta lås. Det är en bra grej. Det blir bra lås och ett nyckelrör i dörren. Där man kan lämna nyckeln om det ska komma en reparatör, till exempel. Hyresvärden har inte, och har aldrig haft, huvudnycklar.
De ska byta entrélås också, så man öppnar med blipp-bricka. Det lär väl bli en massa fel med det också, som allt annat, men tanken är väldigt god.
Bara att, man fick lämna ifrån sig en av ens nycklar senast 5 december och fick ut en ny. Bytet skulle ske mellan 5 dec och 20 januari. Jag blev lovad att de skulle sätta upp en lapp i god tid så jag kunde prata ihop med mig med firman som byter låsen, då jag tänker på katten, som måste stängas in. Hon är redan så rädd som det bara går ( har råkat ut för borrande människor tidigare och skrämts till den grad att hon springer och gömmer sig så fort nån kommer till dörren). För ett par veckor sedan, då 20 januari hade passerat, kom det upp en lapp om att materialleverans var försenad. Och därför låsbytet.
I fredags när jag kom hem efter jobbet, sitter en lapp att de ska byta i uppgången, på måndag!!! Jahopp, det var den framförhållningen det. De öppnar inte förrän på måndag, förstås men då får jag hänga på telefonen klockan 7!
Vet inte hur jag ska kunna lösa det, försent att begära ledigt från jobbet och har ingen annan som kan komma medan de är här. 
Men vi får se, vi kanske kommer på nåt tillsammans. Om vi kan bestämma en tid, eller om jag kan komma ifrån en stund från jobbet och komma hem en snabbis. Men framför allt att de får reda på att här finns en rädd katt!
 
**suck**
• Kategori: AllmäntKommentarer (0)

Kommentera här: