Söndag 9 april

Efter det fruktansvärda och chockartade som hände på Drottninggatan i fredags, har man knappt tänkt på annat.
Timmarna efter gick åt att säkerställa att alla nära och kära var okej och långt därifrån. En var det inte, satt fast
på sitt jobb, alldeles i närheten. Men oskadd.
Sen har tv stått på, non-stopsändningar. Skakande att höra vittnesberättelser. Fruktansvärt med de döda, som de inte kunde identifiera, först. Flickan som var anmäld försvunnen, en liten 11-åring på väg hem från skolan, ensam, som varje dag gick den vägen. Och nu ytterligare två. Men fortfarande en vars familj ännu inte vet.
De som undkom med nöd och näppe. De som såg hemska syner i lastbilens framfart.
 
Men också: människor som, mot de flestas instinkt att ta skydd, sprang mot strömmen. För att hjälpa de skadade. Vanliga människor vars första tanke var att göra vad de kunde för andra. Läkare och annan sjukvårdspersonal som tog sig till platsen med mål att undsätta skadade.
Den fantastiska polisen och räddningsmanskap som gjorde ett fantastiskt jobb. Och visade att beredskapen faktiskt
är hög. All eloge till dem.
Och de som ställt upp med husrum, bilskjuts och  mat - till de som inte kunnat ta sig hem på eftermiddagen/kvällen. #openstockholm. "A slap in the face for any terrorists" . 
Det rör och berör. I allt elände. Att även svenskar är godhjärtade och ställer upp på sina medmänniskor. Vilket vi förstås vetat, omvärldens omdöme om oss, till trots.
__
 
On another note:
 
Våren är verkligen här- även om temperaturen fortfarande pendlar en del. Trädgården har hunnit avverka krokus och snödroppar. Nu spirar nåt gult, vad jag kan se utan att gå ut. Ska gå ut lite senare. Tulpanerna längs häcken har vuxit upp, redo att presentera sina blomster inom kort, tror jag. 
Behöver fixa till därute. Sätta upp något skydd mellan oss och grannarna. På ena sidan har de själva stagat en bit staket åt vårt håll. Men behöver lösa hur jag ska kunna ha katten ute.
 
Och så har jag skaffat ny lur. Den gamla, nedärvda fick ju spräckt skärm för ett tag sen. Och på sistone började mobilen krångla lite. Så jag ringde min operatör och fixade en ny, större bytte abonnemang och i slutändan betalar jag mindre än jag gjorde innan! Inte illa. 
Den nya är slimmare och kändes som om den skulle glida ut handen på mig så jag skaffade ett fint skal till den:
 
 
 Ta hand om varandra därute!
• Kategori: AllmäntKommentarer (0)

Kommentera här: