The Papanicolaou test

As we said in Cyprus: test papanicolau. Och med det menas att det var en Papanicolaou som uppfann testet för livmodertappscancer
 
Sist jag var där var för fem år sen, jag hade precis opererat in pd-katetern i magen och hade svårt att komma upp i stolen, minns jag. Har undrat och undrat varför jag inte blivit kallad tidigare, och barnmorskan tyckte också det var konstigt. Men hon var ite osäker på vid vilken ålder man övergår till femårskontroller.
 
På soffan i väntrummet låg en stackare med en spypåse- då tänker man i tider som dessa, hoppas hon är gravid och inte ebolasjuk.
De håller till på ett nytt ställe nu också, sen sist. Fräscht och nytt.
Stolen kändes krångligare att ta sig upp i, jättehögt med benen-har jag glömt? Nåt jag vet att jag inte glämt är att det alltid känns obehagligt och att man ska försöka slappna av. Men det har definitivt inte gjort ONT förr! Men det gjorde det, av bara den. Usch. Då gick det inte att slappna av heller förstås. Men hon kunde ta provet i alla fall och det var ju huvudsaken. Svar kommer om 6-8 veckor
 
• Kategori: AllmäntKommentarer (0)

Kommentera här: